اخبار شیراز

  • شیرازتایم - برخوردهای فرهنگی در اولین باران های زمستانی شیراز

    برخوردهای فرهنگی در اولین باران های زمستانی شیراز
    26 روز و 20 ساعت قبل

    بارش باران در آفرینش های ادبی نماد تغییر و شوم است اولین باران زمستانی سال 1400 شیراز پس از نزدیک به دو سال رکود ناشی از کرونا با رویدادهای هنری و فرهنگی امیدوارکننده ای در شهر فرهنگ و ادب همراه بود.

    اگرچه کرونا همچنان در انتظار چهره‌ها و جهش‌های جدید (جهت‌های جدید) است، اما در روز بارانی 17 آذر 1400، شیراز شاهد تجمع دوستداران فرهنگ و ادب با رعایت تدابیر بهداشتی بود که مهمترین آنها بخش ادبی انجمن شعر فرختقان و دیگری رونمایی از چهارمین کتاب محمد کشاورز نویسنده فارس است.
    سلیقه شما و منشور شما
    زهرا کشاورز، مسئول کتابخانه عمومی عبدالله خوفیف شیراز به همت خود انجمن شعر ادبی دانش پژوهان با همکاری اساتید و پیشکسوتان عرصه شعر در این کتابخانه تأسیس شد. ، که عصر چهارشنبه هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می دهد. انجمن سومین نشست این محفل ادبی را با حضور شاعران و نویسندگان در کتابخانه عمومی عبدالله خوفیف شیراز در نزدیکی ارگ کریمخان در روز بارانی 28 دسامبر 1400 برگزار کرد.
    شعر سپید مردان و زنان در این حلقه ادبی نماینده یک گروه دوستانه است. نکته ای که یکی از اعضای این انجمن بیان کرد: هاستیم ما گروهی علاقمند به شعر و ادب هستیم و هدفی جز یک دوره ادبی و پیمان دوستی نداریم. استفاده از کلمات جدید در شعر که در قالب های سنتی سروده شده است مانند چک امن، جیب، بزرگراه، ساعت، منو، سه فاز، کپی رنگی و فیوز و همچنین ترکیب های جدید مانند مشتی دود بر دهان ابرها. یکی از نکات بارز در اشعار این اعضاست. حتی یکی از حاضران اشعار خود را که به ترانه معروف است و سبک و سیاق مدرنی دارد، برای حضار خواند.
    انواع شعرها در قالب سنتی، شعر عامیانه، شعر سپید و آزاد، در محافل ادبی فرهیختگان با تشویق همراه بود. سید یوسف نگهبان از پیشکسوتان شعر استان فارس در این باره گفت: شیراز مهد علم و هنر است و حضور دو بزرگوار ادب یعنی سعدی و حافظ همواره یکی از آنها بوده است. مردان بزرگی که دارند بهره مند از مکتب این دو بزرگوار به جامعه ادبی. وجود انجمن‌های ادبی باعث می‌شود تا ضمن شکوفا شدن استعدادهای هنری، در عرصه ادبیات نیز با شکوه ظاهر شوند.» مردان را باید سیراب کرد و نور شعر را باید روشن نگه داشت. و جلسات را باید فردی شایسته دانست که سرکار خانم میرانا علیکای از شاعران فرهیخته با هماهنگی جلسات را در نظر گرفت. وی با بیان اینکه در کنار ارائه دانش شاعرانه باید از داشته های بزرگان فعلی نیز استفاده کنند، گفت: امیدواریم از جلسه فنی در حوزه شعر، شخصیت های برجسته در آینده نماینده جامعه ادبی باشند. با حضور و حمایت سرکار خانم کشاورز و تلاش و جذب جوانان توسط خانم میرانا. علیکایی به موفقیت بزرگی دست خواهد یافت.» زهرا الفلاح مسئول کتابخانه عبدالله خفیف گفت: استقبال از این بخش ادبی علیرغم دعوت محدود و عدم تبلیغات بسیار خوب و شگفت انگیز است.
    ترانه ای شاعرانه با صدای باران در این روز بارانی نوید روزهای بهتری را برای شهر شعر و ادب می دهد
    /p> رونمایی از کتاب کلاهی که داغ ماند اثر مهمت کشاورز

    داستان کلاهی که ماند داغ

    مهمت کشاورز در مراسم رونمایی از مجموعه داستان «کلاهی که بعد از نبرد ماند» رحاب حاضران در جریان فصل بارندگی و شرایط کرونا قرار گرفتند و گفتند: خوشحالم که فرصت دیدار دوستان را دارم. در یک گروه پس از مدت ها.









    بیا حرف بزنیم.
    ابوتراب خسروی نویسنده فارس و ساکن شیراز که به عنوان منتقد در مراسم رونمایی از کتاب کلاهی که هیجان انگیز می ماند اثر محمد کشاورز حضور داشت نیز گفت: کشاورز کار بازنمایی واقعیت و کشف موقعیت‌های انسانی است که اغلب موقعیت‌های طنز یا طنز مختص خود کشاورز را به تصویر می‌کشد. خسروی ادامه داد: کشاورز کار می‌کرد. او با استادی بر این ویژگی ها تسلط داشت و اوج کار او نتیجه انتخاب دقیق زاویه دید بود. پرورش موضوع و ایجاد رابطه سببی از ابتدا تا انتها در آثار این نویسنده به چشم می خورد.
    این نویسنده و منتقد، آنچه محمد کشاورز را در نوشته هایش متمایز می کند، ایجاد حس شوخ طبعی است. همه نمی توانند در این کار موفق شوند.
    خسروی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتخاب و فاصله در انتشار آثار کشاورز و سخت گیری این نویسنده در نگارش، گفت: حجم و تعداد کتاب ها و آثار نمی تواند عاملی برای نویسنده باشد. پیشرفت: نوشتن ده ها کتاب به موفقیت نوشتن نیست، اما برخی از نویسندگان حتی با نوشتن یک یا دو کتاب جان سالم به در برده اند. پس کیفیت کار مهم است و کمیت آن نه. برخی از نویسندگان نام داستانی را که می نویسند انتخاب نمی کنند و وقتی از آنها نام داستان شما را می پرسیم، می گویند هنوز اسمی را انتخاب نکرده ایم. من نمی توانم داستانی را بدون نام شروع کنم، اگر نامی به عنوان نقطه شروع نباشد، نمی توانم شروع به نوشتن کنم. این نویسنده بیان کرد: با توجه به شرایط و فضای داستان نام آن را انتخاب کردم. گاهی ممکن است تغییر کند، اما اینطور نیست که من داستانی بنویسم و ​​بعد بگویم اسمی را انتخاب کردم و به آن پایبندم. نام داستان در واقع محوری است که داستان حول آن شکل می گیرد و تثبیت می شود و تبدیل به استوری بورد می شود. داستان دیگری با عنوان تاریخچه یک داستان در دهکده کسل کننده است که با مشورت ویراستاران نام فعلی (کلاهی که پشت سر گذاشته شده) برای گروه انتخاب شد. کشاورز درباره وجوه مشترک مجموعه داستان «کلاهی که بعد از جنگ ماند» گفت: همه این داستان ها رگه هایی از طنز دارند، البته خواننده باید ارتباط داستان ها و فضای آنها را کشف کند، برای نویسنده سخت است. " او داستان خود را توضیح داد. می توان گفت نویسنده این داستان را می نویسد که دیگر توضیح نمی دهد.
    نویسنده مجموعه داستان از رقص ها گفت: می گویند خسران و داستان ها بر محور خسران شکل می گیرد. داستان از جایی است که بحران اتفاق افتاده است و گروه داستان های کلاهی که بعد از جنگ باقی مانده اند همین ویژگی را دارند، داستان های این گروه واقعی است اما گزارشی در دست نیست. خسروی منتقد گفت: نویسنده متاثر از موقعیت است و موقعیت را منعکس می کند. نویسنده به مکان، زمان و شخصیتی می‌اندیشد که با داستانش همخوانی داشته باشد.> امضای کتاب در مراسم رونمایی در کتابخانه شیراز برگزار شد.
    این کتاب، انتشارات قشم، «بلبل الحلبی»، برنده هفتمین دوره جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات به عنوان بهترین مجموعه داستان در سال 1384 شد.
    کتاب سندی فاکس به عنوان بهترین کتاب انتخاب شد. سال در زمینه مجموعه داستان در سال فیلم به فیلم مهتاب شیراز می پردازد.. سینمایی که دیگر وجود ندارد و شیراز آن را DAME KAL نامیده و هنوز هم با این نام به یاد دارند.
    این سینما در محلی که شیراز آن را تماماً مشیر نامید که امروزه به چهارراه مشیر معروف است.< / p>





خبرهای دیگر از شیراز